Yamaha 650 Twin Klub Nederland Yamaha 650 Twin Klub Nederland Yamaha 650 Twin Klub Nederland Yamaha 650 Twin Klub Nederland

De Yamaha 650 Twin Klub Nederland is een vereniging van bezitters van de enige klassiek Japanse Engelsman met karakter. Een veelzijdige club waarin iedereen in het bezit van een Yamaha 650 staande twin, zich thuis kan voelen.

Benzine voor de XS650

2 weken 2 dagen geleden #615 door Peter Schravesande
Hallo,
Als nieuweling in de XS wereld heb ik een vraag over welke Benzine je nou het best kunt tanken voor je XS650. Ik hoor verschillende verhalen over ongelood 95 en 98 en V-POWER etc.. Klopt het dat je beter 98 kunt tanken vanwege de leeftijd van het blok of zijn dat spook verhalen.
mijn XS650 weet ik het bouwjaar niet van het blok. Kenteken is afgegeven in 1997.
Mijn motor had in het begin flink problemen omdat deze lang had stil gestaan met oude benzine, ik heb nieuwe benzine getankt en CARB Cleaner erdoor gemengd en nu loopt hij wel goed maar heeft in stagionair nog wel eens een plof en slat hij af. Mij is verteld dat ik cocequent moet zijn met wat ik tank en rekening moet houden met de leeftijd van het blok. Maar welke benzine is nou aan te raden? waarschijnlijk kunnen jullie mij daar wel in adviseren.

Vrgr Peter
2 weken 1 dag geleden #617 door Hennie Teijsen
Hi Peter,
Ik tank altijd 95, gebruik ook een loodvervanger maar dit is eigenlijk niet nodig, harde klepzittingen.
Maar ja, het oude beestje is het gewend en ben 'm langzaam aan het ontwennen.
Bij benzine gaat het tegenwoordig ook om het ethanol gehalte, ik geloof 5% in 95 en 98. bij andere soorten hoor ik praten over 10% maar ben niet geheel zeker.
Heyden Tuning in Amersfoort kan je daar zeker meer over vertellen.
Wat het bouwjaar betreft; Dit kan je checken aan de hand van je bloknummer, dat oorspronkelijk correspondeert met het framenummer. In het werkplaatshandboek staat een lijst met nummers en jaartallen.
Je kunt beter de carbs demonteren en schoonmaken dan die carbcleaner erin te mikken want het maakt vaak meer los dan je lief is.
Groet,
Hennie
2 weken 11 uren geleden #626 door Ineke Hekman
Ik zou ook de carburateur even schoonmaken, dat is goed te doen zelf. Zeker de vlotterbak kan behoorlijk veel "troep" bevatten. Zelf doe ik dit met barbecue cleaner van HG. Handschoenen aan en goed na spoelen.
Uit elkaar halen op een witte doek is aan te bevelen voor de kleine onderdelen :silly:
11 uren 27 minuten geleden #643 door Jos Ulijn
Hennie heeft al op je vraag gereageerd. Ter aanvulling: Japanse motoren werd begin 1970 al geleerd om het zonder toevoeging van lood te doen; dat door harding van de klepzittingen. Vervolgens ontstond er meer ruimte in het octaangehalte; werd aanvankelijk bij motoren met een (naar maatstaven van toen) hoge compressie super benzine voorgeschreven, nu wordt bij veel meer compressie euro95 verstookt. Punt is dat de bougies de boel moeten ontsteken, en NIET dat het mengsel door warmte en druk op eigen initiatief ontploft - want dat doet het, aangeduid als detonatie of 'pingelen', met hoge drukgolven - en dus schade - tot gevolg, en hoorbaar als het geluid van knikkers op staal. De vormgeving van verbrandingskamer en zuiger is daarbij bepalend, en sinds begin 80-er jaren zeer uitgesproken ook het electronische voorkomen (bij injectie) van detonatie.
De compressie van het XS blok is niet zo hoog; euro 95 is wat dat betreft prima (en beter dan wat destijds gewone benzine heette).
Waar we alle reden hebben om NIET blij mee te worden, is de (met dank aan de Europese Unie) verplichte bijvoeging van bio-ethanol. Nu 5%, gaand richting 2020 10%. De 5% is voor de verbranding nog niet problematisch - maar wél voor het opnemen van water in de brandstof - en dus roestvorming in je tank. Voor aantasting van het rubber in je brandstofsysteem (slangen, o-ringen, membranen). Voor aantasting van aluminium (je carburateurhuizen). En bovenal voor het verspillen van landbouw areaal! Ik ben enkele maanden terug bezig geweest, benzinemaatschappijen er uitsluitsel over te bevragen. BP en Shell zouden nog geen ethanol toevoegen (kies voor de zekerheid voor BP Ultimate resp Shell V-Power). Total heeft E5 benzine maar werkt aan een toevoeging die schadelijke effecten van ethanol neutraliseert.
Het toeval wil dat ik vandaag bij Jerry was, en bij hem een flesje Star Tron Emzyme Fuel Treatment heb gekocht (250 ml, goed voor 180 liter benzine: vóór het tanken per 5 liter 3 dopje in je tank kiepen) voor eur 14,95. Achterop het flesje staat "volledigere verbranding. aanslagvrij brandstoftoevoersysteem. behoud van brandstofkwaliteit. geen water in de tank. dé oplossing voor problemen met biobrandstof." Jerry geeft daarbij de ervaring aan dat het ook een betere verbranding geeft, en dus meer vermogen (reacties ook uit race-hoek).
Doe er je voordeel mee.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden

vrijwilligers

Agenda